Branża MICE już dawno wyszła poza kwestie związane stricte z logistyką. Podobnie jak cały biznes – skupia się ona przede wszystkim na relacjach: z klientami, zespołem i odbiorcami. Turystyka biznesowa pozwala wprowadzić działalność firmy na zupełnie nowy poziom jakości. Dotyczy to zarówno codziennego funkcjonowania, jak i obsługi klientów – której przyjrzymy się nieco dokładniej.
MICE – co to jest?
MICE jest skrótowcem od angielskiego określenia tłumaczonego jako turystyka biznesowa. Odpowiada terminowi Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions Industry. Czyli kolejno:
- Spotkania (podróże służbowe)
- Motywatory (seminaria, kursy, szkolenia, imprezy integracyjne dla firm)
- Konferencje
- Wystawy (targi, kongresy, promowanie produktu i firmy)
Jak można się łatwo domyślić – firmy z branży MICE zajmują się organizacją, logistyką i technikaliami różnego rodzaju imprez firmowych, wyjazdów biznesowych, targów, kongresów czy konferencji.
Usługi biznesowe kwalifikujące się do MICE mają charakter kompleksowy i pokrywają z każdym obszarem działalności firmy – czy to jeśli chodzi o struktury wewnętrzne, stałych klientów, czy też wizerunek i pozyskiwanie nowych klientów.
Tutaj skupimy się przede wszystkim na drugim obszarze MICE – czyli obsłudze bieżących klientów i budowaniu relacji z nimi.
Dlaczego profesjonalna obsługa bieżących klientów jest tak ważna?
Żaden biznes nie może istnieć bez klientów. Z kolei to, czy nasi aktualni klienci są zadowoleni ze współpracy warunkuje to, czy przybędą do nas nowi. Dlatego pod żadnym pozorem nie powinniśmy inwestować w pozyskiwanie nowych kontrahentów, jeśli nie zbudowaliśmy silnej relacji z obecnymi. W przeciwnym wypadku odejdą oni od nas, a my nie będziemy w stanie utrzymać przy sobie nowo pozyskanych.
MICE pozwala budować relacje z klientami (nowymi i stałymi), pracownikami i odbiorcami. W jaki sposób można wykorzystać turystykę biznesową, aby zyskać pokaźne grono lojalnych współpracowników?
Kształtowanie relacji na wielu poziomach dzięki MICE
W biznesie liczy się nie tylko produkt i suche dane – czego najlepszym świadectwem jest samo istnienie branży MICE. Każdego dnia Ty lub przedstawiciele Twojej firmy spotykają się z klientami, przedstawiają ofertę, negocjują warunki i finalizują umowy. To, w jakim miejscu i okolicznościach wszystkie te czynności się odbywają ma ogromne znaczenie.
Zwykłe spotkanie służbowe w biurze jest przesadnie formalne, nudne i przytłaczające. Dużo lepiej będzie przełamać lody z kontrahentem podczas kursu baristycznego lub winiarskiego. Na tego typu eventach panuje luźna, niezobowiązująca atmosfera.
Dzięki temu Ty będziesz mógł pokazać swoją ludzką stronę i po prostu zachęcić klienta do swojej osoby. Niezależnie od tego, jakie miał on wcześniej nastawienie do oferty – jeśli Cię polubi, z pewnością będzie bardziej skłonny do podjęcia rozmów. A to właśnie rozmowa jest w biznesie wszystkim.
Podczas wstępnych spotkań nie musisz nawet poruszać tematyki biznesu – wystarczy, że poznasz potrzeby klienta i przy okazji podkreślisz, że masz kilka pomysłów na to, aby je zaspokoić. Tym samym zaintrygujesz go i zachęcisz do zadawania pytań.
Przy tym wszystkim pamiętaj koniecznie o szczerości – jeśli to na niej zbudujesz relację, możesz mieć pewność, że klient będzie wobec Ciebie lojalny bez względu na konkurencyjność innych ofert.
Forma i kategoria spotkań, a budowanie relacji z klientami – turystyka biznesowa
Turystykę biznesową można wykorzystać dosłownie na każdym etapie współpracy z klientem. Nie tylko podczas pierwszego spotkania, ale także podczas negocjacji czy finalizacji. Dzięki wykorzystaniu MICE pokazujesz klientowi, że Ci na nim zależy. Musisz pamiętać, że przecież Twój kontrahent to też człowiek – a ludzie z reguły po prostu lubią być doceniani.
Możliwości jest wiele, a w znalezieniu inspiracji pomogą Ci oferty firm z branży MICE. Często proponują one bardzo innowacyjne pomysły, o których wcześniej nawet nie pomyślałeś – a które mogą okazać się prawdziwym strzałem w dziesiątkę!