Nie ma sukcesu bez ciągłego rozwoju. Nie ma rozwoju bez szkoleń. Nie ma szkoleń bez dobrej firmy szkoleniowej.
Choć brzmi to może banalnie, to tak właśnie wygląda prawda. Niezależnie od tego, czy działasz w marketingu, w bankowości czy w ubezpieczeniach, rozwiązanie jest podobne – ucz się!
Szkolenia dla firm i dla pracowników można podzielić na dwa rodzaje: specjalistyczne i miękkie. Warto korzystać z obu form, bo często jest tak, że jedno szkolenie uzupełnia drugie. Dlatego właśnie budowane są całe ścieżki kariery, ścieżki rozwoju, aby w pełni wykorzystać potencjał szkoleń.
Ciągłe doskonalenie
Kucharz czyta książki kucharskie, bierz udział w warsztatach, gdzie poznaje nowe techniki gotowania. Handlowiec sprawdza branżowe niusy i szkoli się z technik sprzedaży. Tłumacz czyta książki w obcych językach i wyjeżdża na wizyty studyjne za granicę. Lekarz czyta naukową prasę i bierze udział w konferencjach, aby poznać nowe metody leczenia.
Każdy z fachowców wie bowiem doskonale, że oprócz codziennej praktyki, potrzebne są także szkolenie – w przeróżnej formie. Chodzi bowiem o ideę – ucz się przez całe życie, doskonal swoje umiejętności. A czy jest lepszy sposób na rozwijanie swojego fachu niż spotkania z innymi fachowcami, trenerami, specjalistami? Możliwość wymiany wiedzy, poglądów, doświadczeń to bezcenna lekcja.
Twarde szkolenia to nie wszystko
O ile specjalistyczne kursy związane z fachem/zawodem są raczej oczywistą koniecznością, o tyle o szkoleniach miękkich często się zapomina. A to błąd!
Nauka radzenia sobie ze stresem, zarządzania zespołem czy rozwiązywania konfliktów jest tak samo ważna jak specjalistyczny kurs gotowania, czy udział w sympozjum farmaceutycznym.
Weźmy dla przykładu szkolenie z rozwiązywania konfliktów. Umiejętność rozwiązywania sytuacji kryzysowych sprawdzi się nie w jednej, wybiórczej branży, ale w wielu przeróżnych miejscach – wszędzie tam, gdzie mieszają się różne ludzkie postawy i oczekiwania. Choć może się wydawać, że jest to szkolenie skierowane do menadżerów czy kierowników, to tak nie jest. Sukces firmy może zależeć także od tego, czy pracownicy, na swoim poziomie, będą w stanie poradzić sobie z ewentualnymi sporami czy kryzysami w relacjach.
Nie bez przyczyny idea life long learning jest wdrażana w zachodnich gospodarkach od wielu lat. Całe szczęście w naszym kraju jest ona z roku na rok coraz bardziej popularna, a polscy pracownicy, menadżerowie i właściciele firm zrozumieli, że bez inwestowania w szkolenia nie ma rozwoju.
Kurs czy szkolenie to nie jest bowiem taki normalny firmowy wydatek – to inwestycja. Bo inwestować można nie tylko w sprzęt i maszyny, ale także (a może przede wszystkim) w kapitał ludzki.